Denken over de toekomst….. Doe je dat wel eens?
En dan bedoel ik niet “zorgen maken” – iets wat 95% van de mensen doen en het “denken” noemen. Ik bedoel jezelf voorbereiden voor alle veranderingen en uitdagingen van morgen en overmorgen.
Ik doe het dus wel eens. En ik moet toegeven dat het niet van zelfsprekend is.
Ik ben inmiddels er uit dat het een ware skill is. Een skill die het verschil zal maken tussen successful zijn en succesvol blijven.
En dat geld voor elke individu en voor elke bedrijf.
Geen enkele onderneming zich komende 10 jaar kan blijven ontwikkelen en blijven groeien als de mensen, die daar leiding geven, geen idee hebben, welke tendencies er een rol gaan spelen in de toekomst en hoe hun organisaties er mee om kunnen gaan. Zonder de ontwikkeling en groei is er ook geen blijvend success.
Ik spreek veel leidinggevenden die helaas niet denken over toekomst, maar zorgen maken. Soms is dat omdat ze geen goede mensen om zichzelf hebben om ( een gedeelte van) dagelijkse taken over te dragen en zelf aan de strategie te kunnen focussen.
Vaak omdat ze gewoon niet capabele leiders zijn.
Gelukkig spreek ik ook genoeg leidinggevenden die wel over toekomst denken. Hun bedrijven zijn nu al bezig met zulke toekomsttrends als globalisatie, upskilling en retraining van talent, het creëren van betekenis en impact.
Mijn conclusie is dat de succesvolle toekomst van elke organisatie valt en staat bij de leiders! Om de ontwikkeling en groei te starten en uit te voeren, moet elk bedrijf de leiders van de toekomst hebben. Het nieuwe type management op alle niveaus: DGA, C-level, MT, teamleiders.
Gelukkig worden steeds meer mensen zich bewust van deze uitdaging en zijn bereid om er aan te werken. Ze zeggen ook dat er verschillende vaardigheden er zijn die daarvoor essentieel zijn:
1. Het besef dat er twee belangrijke ingrediënten zijn voor elk bedrijf die in balans moeten zijn: menselijkheid en technologie. Wat betekent dat de leider het belang inziet van het verbeteren van de efficiëntie van de organisatie en van het bieden van betekenis en zorg voor de medewerkers.
2. Coaching leiderschap vaardigheden. COACH staat voor:
- Considerate = begripvol, zorgzaam, attent;
- Open = eerlijk, oprecht, toegankelijk;
- Attentive = belangstellend, aandachtig;
- Confident = zelfbewust, overtuigend;
- Humanistic = welwillend, grootmoedig.
3. Het beheersen van effectieve communicatie ( ja, weer communicatie 😊). Luisteren om te begrijpen is de sleutel.
4. EQ. Emotionele intelligentie: het ontwikkelen van empathie, zelfbewustzijn en kwetsbaarheid.
Het gaat om Yoda worden als je een leider van de toekomst wil zijn. Ja-ja, de “Star wars” Yoda 😁.
Dat zegt Jacob Morgan, een beroemde schrijver, spreker, futurist in zijn laatste boek “The Future Leader: 9 skills and mindsets to succeed in the next decade”.
Dat vond ik een sprekende metafoor , dus ik ben die ook gaan gebruiken. Beter goed gejat dan slecht verzonnen , niet waar? 😉
Ik geniet enorm van gezichten van mijn klanten als ik deze vraag aan ze stel. De vraag die ik ook aan jou nu ga stellen:
Ben je klaar om Yoda te worden?