Herken je dit?
Jij bent blij met je mensen, stuk voor stuk, maar je weet ook dat écht samenwerken naar de gewenste resultaten vaak een probleem voor ze vormt. Je baalt er natuurlijk van dat er winst en groeikansen blijven liggen, omdat je teamleden toch het liefs op zichzelf werken.
- Je merkt dat je mensen niet weten wat ze aan elkaar hebben een daardoor niet samenwerken om bijvoorbeeld een betere deal te maken of een probleem op te lossen.
- Geschillen worden te vaak “uitgevochten” en niet “uitgepraat” en je moet blijven ingrijpen.
- Verschillen van mening gaan meestal over dezelfde kleine dingen en bederven de sfeer op kantoor, wat de motivatie niet ten goede komt. Je voelt dat het helemaal aan jou is om de sfeer weer op orde te krijgen en dat zuigt jouw energie weg.
- Je voelt je soms een leraar die de eenvoudigste dingen moet blijven herhalen om iets gedaan te krijgen. Het lijkt alsof ze te eigenwijs zijn om te luisteren.
Hoe zou het voor je zijn als
- Je vertrouwen krijgt in het bereiken van doelstellingen en resultaten, omdat je mensen aan het werk gaan niet als een som der delen maar als een écht team?
- Je geen scheidsrechter hoeft te zijn, omdat je team weet hoe ze hun meningsverschillen uit moeten spreken?
- Je geen leraar hoeft te zijn, omdat je team beter met elkaar communiceert, elkaar ondersteunt en motiveert?